Ridlektion på ORK 29/5-2013

Som jag har lovat kommer jag även skriva om vad vi gjorde på ridlektionen igår (Onsdags). Det stod dressyr på schemat och jag fick rida en mysig häst som heter Marco. Marco är en jätte mysig skimmel på tretton år som ibland är jätte seg och ibland jätte pigg. Igår var han någonstans där i mellan;) 
 
Vi började lektionen med att som vanligt skritta fram längst fyrkanten. När vi hade skrittat fram ordentligt kortade jag upp tyglarna och började jobba han mer. Gårdagens lektion var mycket träning på att få till en bra form så det var bara till att mjukt börja krama på tyglarna.
Vi red rätt upp på medellinjen och när vi ridit över hela medellinjen tränade på att svänga både åt vänster och höger så att man kunde jobba han i båda varven. När vi hade ridit rätt upp ett par gånger tränade vi på att göra halvvolter som det heter. Det går ut på att man rider rätt upp på medellinjen och vart man vill rider man en halv volta ut på fyrkanten igen. Under den tid man rider i bågen mot fyrkanten ska man ställa hästen innåt. Marco lyssnade jätte fint på de ridövningarna. När vi gjort övningarna i skritt gjorde vi dem även i trav. Exakt samma övningar. När vi hade gjort ridövningarna red vi in på A volten. Där tränade vi på att sitta i sadeln och att jobba hästarna på volt. Marco lyssnade helt okej där och gick stundvis i fin form. När vi hade jobbat i både skritt och trav på volten skulle vi testa att ta en galopp. Det var han tyvärr inte lika sugen på så han ökade bara traven och ville inte gå över till galopp. Jag fick säga till han en gång bara och sen lyssnade han fint igen. Vi tränade på att galoppera i både höger och vänster varv. Det gick helt okej i båda varven. När vi hade galopperat klart travade vi ett varv på volten och saktade sen av till skritt för att rida ut till fyrkanten. Där fick Marco långa tyglar så att han kunde skritta av.
 
Jag tycker lektionen gick jätte bra och jag är jätte nöjd över Marco som lyssnade fint nästan hela tiden. Längtar redan tills nästa lektion:)
 
 
 
 
 


Kommentarer
Emma

Sv; Tack! :)

2013-05-30 @ 19:39:16
URL: http://ponnytok.blogg.se
Tuuli Elmgren

Sv; Tack!

2013-05-31 @ 14:09:46
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Caroline

Sv: Tack så mycket! :D
Haft en bra dag? :)

2013-05-31 @ 19:56:35
URL: http://carolinefvs.blogg.se
Caroline

Sv: Vad trevligt!
Jodå, bara bra! :)

Planer inför veckan? :D

2013-06-02 @ 20:32:09
URL: http://carolinefvs.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0