Tänk positivt

Skrev detta inlägget för ganska längesen här på bloggen men publicerar det en gång till för jag tycker det är läsvärt
En sak som jag tycker är viktig hos oss människor är inställningen till saker och ting. Hur många gånger har man inte hört en besviken ryttare efter en lektion som är sur eftersom hästen kanske vägrade framför ett hinder eller inte ville lyssna riktigt. Tror dom det hjälper att vara sur och deppig för det? Ska man verkligen vara sur på hästen för att den kanske inte gjorde allt man ville. Hästar är levande djur som har olika personligheter. Vissa hästar är envisa, vissa hästar är pigga och vissa hästar lyder var enda vink vi ryttare gör. Såklart att varje ridpass inte kan gå perfekt. Alla kan ha en dålig dag ibland, även hästar och ponnyer. 
 
Själv är jag en sådan person som alltid försöker vara posetiv hela tiden. Okej, hästen gick kanske inte perfekt idag. Ett t.ex: Den kanske vägrade framför ett hinder? Var det hästen fel? Kanske inte. Oftast beror det faktiskt på ryttaren. Kanske har man bara valt en dålig väg eller kanske gjort något annat fel som gjorde att hästen vägrade. Ska jag sura för det? Svar nej! Man tar om det. Försöker rätta det man gjorde fel och inte bli sur på hästen/ponnyn. Lyckas man berömer man hästen ordentligt. Man får liksom lägga det på minnet vad man gjorde fel och ta åt sig det. Man lär sig faktiskt av att göra fel ibland! Sen är det bara att fortsätta ridpasset med en god och posetiv inställning. 
 
Om man blir sur så fort hästen inte gör det man vill så blir det ju inget kul! Försök igen och ge ALDRIG upp. Beröm så fort hästen gör något bra och försök att inte bli frustrerad eller irreterad. 
 
Själv har jag många gånger blivit lite lätt "frustrerad" på hästen för att den kanske gjort något fel. Då har jag alltid fått tänka efter först vad har jag har gjort för fel. Drog jag hästen i munnen? Höll jag in hästen för mycket? Red jag en dålig väg? Tänk alltid efter själv först innan man blir arg på hästen. När man känner att man blir sur så får man helt enkelt tänka efter vad man har gjort för fel själv innan man blir arg på hästen! Var posetiv och gjorde hästen fel säger man kanske till den en gång och fortsätter ridpasset med en posetiv inställning. Gjorde man själv ett fel får man ta åt sig det och tänka på det nästa gång man gör samma övning. Okej, jag gjorde ett fel nu... Jag får helt enkelt ta åt mig denna kritik och lära mig utav den! 
 
Själv upplever jag att om man kommer till stallet med en posetiv inställning och tänker att allt ska gå bra, så känns det som allt kommer gå bättre. Om man kommer till stallet med en tråkig och sur attityd och fortfarande är sur på hästen för att den inte gjorde det man ville dagen innan, så är det ju klart att det kanske även smittar av på hästen. Så mitt tips till de som kanske blir lite upprörda över att hästen kanske inte gjorde allt rätt eller bara inte var på toppen humör är att lära sig utav felet hästen eller man själv gjorde, försöka igen och fortsätta ridpasset med en härlig och posetiv attityd!
Man kommer väldigt långt med bara ett leende


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0